Vorträge von Benno Viererbl

Wissenschaftliche Vorträge (Peer-reviewed)

2022

Koch, T., Beckert, J., & Viererbl, B. (2022). Mich täuscht ihr nicht! Warum CSR-Engagement in Krisenzeiten nach hinten losgehen und der Reputation einer Organisation schaden kann.  Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Public Relations/Organisationskommunikation. Bamberg.

Viererbl, B., Denner, N. & Holzer, S. (2022). So close, yet so far? Effects of a CEO’s Social Distance and Communication Strategy on Stakeholders’ Perception and Judgement Processes in Corporate Crises. EUPRERA Annual Congress. Wien, Österreich.

Denner, N., Viererbl, B. & Koch, T. (2022). Wer mehrmals dementiert, dem glaubt man nicht. Effekte des wiederholten Dementierens von Falschinformationen auf das Organisationsvertrauen. Jahrestagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Düsseldorf.

Viererbl, B., Denner, N.& Koch, T. (2022). "You don’t meet anybody when walking from the living room to the kitchen": Informal communication during remote work. 72th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Paris, France.

2021

Viererbl, B., Koch, T., & Denner, N. (2021). Interne Kommunikation im Grenzbereich zwischen Führungs- und Mitarbeiterinteressen: Eine empirische Studie zur Rolle von Mitarbeiterzeitschriften. Tagung der Fachgruppe Public Relations und Organisationskommunikation der DGPuK - Grenzen, Entgrenzung und Grenzüberschreitungen der Public Relations und Organisationskommunikation.  Mainz.

Reinhard, E., Viererbl, B., & Koch, T. (2021). Wo verlauft die Grenze zwischen Journalismus und PR? Wahrnehmung von Kundenmagazinen aus Sicht von Redakteur*innen und Rezipient*innen. Tagung der Fachgruppe Public Relations und Organisationskommunikation der DGPuK - Grenzen, Entgrenzung und Grenzüberschreitungen der Public Relations und Organisationskommunikation.  Mainz.

Viererbl, B. & Koch, T. (2021). Too much of a good thing? How the extent of CSR Communication and the level of CSR activity affect the public perception of corporate social responsibility. 71th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Virtual Conference.

Viererbl, B., Koch, T., Schulz-Knappe, C., & Kamm, K. (2021). Zu viel des Guten? Wie das Ausmaß an CSR-Kommunikation und die Anzahl an CSR-Maßnahmen die Wahrnehmung von Unternehmen beeinflussen. DACH21 - Dreiländertagung für Kommunikationswissenschaft. #Kommunikation #(R)Evolution. Zum Wandel der Kommunikation in der digitalen Gesellschaft. Zürich.

2020

Denner, N., Viererbl, B. & Bartnik, C. (2020). Persönlich verantwortlich? Eine Inhaltsanalyse zur Verantwortungsattribution und Personalisierung in Pressemitteilungen von Organisationen in der Krise. 65. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) - #Mensch. #Medien. #Gesellschaft. München.

2019

Viererbl, B. & Koch, T. (2019). Once a journalist, not always a journalist? Causes and consequences of job changes from journalism to public relations. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Viererbl, B., Koch, T., Beckert, J. & Denner, N. (2019). When rectifications backfire: Effects of denying statements regarding corporate rumors. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Denner, N. & Viererbl, B. (2019). Effects of personalized political communication. How personalized statements in crisis communication affect recipients' perception of politicans and political institutions.  69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Beckert, J., Koch, T., Viererbl, B. & Schulz-Knappe, C. (2019). The persuasion paradox. How persuasion knowledge mediates disclosure effects in sponsored media content. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Beckert, J., Koch, T.,  Viererbl, B., Denner, N. & Peter, C. (2019). Is It All About Disclosure? Effects of Advertising Disclosure and Content Features in Native Advertising. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Viererbl, B., Koch, T., Germann, M. & Vogel, J. (2019). Die andere Seite des Schreibtisches  - Warum Journalisten in die PR wechseln und welche Konsequenzen das für ihr berufliches Selbstbild hat. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) - Integration durch Kommunikation in digitalisierten Öffentlichkeiten. Münster.

Viererbl, B., Koch, T., Beckert, J. & Denner, N. (2019). Wenn die Richtigstellung schadet: Zur Wirkung dementierender Stellungnahmen im Kontext unternehmenskritischer Gerüchte. Tagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Mainz.

Beckert, J., Koch, T., Viererbl, B. & Schulz-Knappe, C. (2019). "Ach, wie gut, dass niemand weiß..."? Die paradoxe Rolle von Persuasionswissen als Mediator von Kennzeichnungseffekten in gesponserten Medieninhalten. Tagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Mainz.

2018

Kepplinger, H.M. & Viererbl, B. (2018).Borderline Journalism - Why do journalists accept and justify questionable practices? A quantitative survey.  7th European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA). Lugano, Switzerland. 

Viererbl, B., Koch, T. & Denner, N. (2018). Torn between employees' and management's interests? A quantitative survey of employee magazines' editors. 7th European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA). Lugano, Switzerland. 

Denner, N., Viererbl, B. & Koch, T. (2018). A Matter for The Boss? How Personalized Communication Affects Recipients’ Perceptions of a Company During Corporate Crises.  68th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Prague, Czech Republic. 

2017

Viererbl, B., Denner, N. Beckert, J. & Koch, T. (2017). Reine Chefsache? Ein Experiment zum Einfluss der Personalisierung und des Krisentyps auf das Unternehmensimage. Gemeinsame Tagung der DGPuK-Fachgruppen Werbekommunikation und Public Relations/Organisationskommunikation. Wien, Österreich.

Beckert, J., Koch, T., Viererbl, B., Denner, N. & Peter, C. (2017). Advertising in Disguise? Two Experimental Studies on the Effects of Native Advertising. Gemeinsame Tagung der DGPuK-Fachgruppen Werbekommunikation und Public Relations/Organisationskommunikation. Wien, Österreich.

Viererbl, B., Koch, T., Denner N. & Krämer, K. (2017). Too good to be true? Effects of two-sided messages and disclosure of sponsoring in product presentations on YouTube. 67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). San Diego, USA.

Denner, N., Viererbl, B., Beckert J. & Koch, T. (2017) A matter of timing? The interaction of argument position and disclosure of persuasive intent.  67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). San Diego, USA.

Viererbl, B. (2017). Unternehmensreaktionen auf beleidigende Beschwerden im Social Web – Die Wirkung verschiedener Antwortstrategien auf das wahrgenommene Image unbeteiligter Rezipienten. 62. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) – Vernetzung. Stabilität und Wandel gesellschaftlicher Kommunikation. Düsseldorf.

Denner, N., Viererbl, B., Himmelreich, S. & Koch, T. (2017). Unternehmensreaktionen auf journalistische Anfragen: Eine experimentelle Untersuchung zur Krisenprävention.  62. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) – Vernetzung. Stabilität und Wandel gesellschaftlicher Kommunikation. Düsseldorf.

Viererbl, B., Krämer, K., Denner, N. & Koch, T. (2017). Zu gut, um wahr zu sein? Eine experimentelle Studie zur Wirkung zweiseitiger Botschaften und der Kennzeichnung von Sponsoring bei YouTube-Produktvideos. Tagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Erfurt.

Viererbl, B., Koch, T., Denner, N. & Beckert, J. (2017). Eine Frage des Timings. Wie der Zeitpunkt der Kenntlichmachung persuasiver Absichten mit der Platzierung von Argumenten bei Native-Advertising-Artikeln interagiert. Tagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Erfurt.

2016

Viererbl, B., Himmelreich S., & Koch, T. (2016). Organizational reactions to customer complaints in social media - an experimental study on the perception of uninvolved recipients. 6. European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA). Prague, Czech Republic.

Koch, T., Himmelreich, S., Viererbl, B. & Denner, N. (2016).  Corporate responses to journalistic interview requests on critical issues – an experimental study. 6. European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA). Prague, Czech Republic.

Einwiller, S., Viererbl, B. & Himmelreich, S. (2016). The Role of User-Generated-Criticism in Mainstream Media Coverage: How Journalists Cover Online Firestorms. Communicating With Power, 66th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Fukuoka, Japan.

Meier, A., Schemer, C., Viererbl, B., Busche, N., & Schmidt, S. (2016). Positive Konditionierung durch Zeitungsschlagzeilen reduziert negative implizite Vorurteile gegenüber Muslimen. 61. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) - 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland: Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin. Leipzig.

Viererbl, B., Einwiller, S. & Himmelreich, S. (2016). „Stürmische Zeiten“ – Eine Inhaltsanalyse der Medienberichterstattung über Shitstorms in deutschsprachigen Print- und Onlinemedien. 61. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) - 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland: Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin. Leipzig.

 

Andere Vorträge

Viererbl, B. (2024). Is CSR always good for your organization? The role of honesty, deception and fit in CSR communication. Public Lecture am Department für Wirtschaftskommunikation der WU Vienna.

Viererbl, B. (2024). Corporate Responsibility in Times of Crises. Crises & Communication, Crisis Prevention, CSR as Buffer? Guest Teaching Lecture im Master Business Communication der WU Vienna.

Viererbl, B. (2023). Communication in uncertain times. How organizations deal with issues, risks and crises. EUPRERA talks. (Virtuelles Webinar auf Einladung)

Viererbl, B. (2023). Strategische Kommunikation & Kommunikationskonzepte. Guest Lecture im Master Strategic Communication der FAU Nürnberg.

Viererbl, B. (2022). The paradoxical effects of communicating CSR activities: Why CSR communication has both positive and negative effects on the perceptions of a company’s social responsibility. 6th Faculty Seminar Series. Ghana Institute of Journalism: Faculty of Public Relations, Advertising and Marketing. (Virtueller Vortrag auf Einladung)