Publikationen & Vorträge von Benno Viererbl

Publikationen

Beckert, J. Koch, T., Viererbl, B., Denner, N. & Peter, C. (accepted). Advertising in Disguise? How Disclosure and Content Features Influence the Effects of Native Advertising. Communications: The European Journal of Communication Research.

Denner, N., Viererbl, B. & Koch, T. (2019). A Matter for the Boss? How Personalized Communication Affects Recipients' Perceptions of an Organization During a Crisis. International Journal of Communication,13, 2026-2044.

Viererbl, B. & Koch, T. (2019). Once a journalist, not always a journalist? Causes and consequences of job changes from journalism to public relations. Journalism. Online First.

Kepplinger, H.M. & Viererbl, B. (2018). Borderline journalism: Why do journalists accept and justify questionable practices that establish scandals? A quantitative survey. Journalism. Online first.

Koch, T., Denner, N., Viererbl, B. & Himmelreich, S. (2018). Corporate Responses to Critical Journalistic Interview Requests: An Experimental Study on Crisis Prevention. Corporate Reputation Review. Online first.

Viererbl, B. (2018). Entschuldigen oder zurückschlagen? Unternehmensreaktionen auf beleidigende Beschwerden im Social Web. In C. Eilders, O. Jandura, H. Bause &  D. Frieß (Hrsg.), Vernetzung: Stabilität und Wandel gesellschaftlicher Kommunikation. (S. 364–382). Köln: Halem.

Schemer, C., Meier, A. & Viererbl, B. (2017). Positive Konditionierung durch Zeitungsschlagzeilen reduziert negative implizite Vorurteile gegenüber (männlichen) Muslimen. In M. Beiler & B. Bigl (Hrsg.), 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland. Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin (S. 289–304). Konstanz: UVK.

Einwiller, S., Viererbl, B. & Himmelreich, S. (2016). Journalists’ Coverage of Online Firestorms in German-Language News Media. Journalism Practice, 11(9), 1178-1197.

 

Vorträge

Viererbl, B., Koch, T. & Denner, N. (2020). Zwischen den Stühlen: Mitarbeiterzeitschriften im Spannungsfeld zwischen Führungs- und Mitarbeiterinteressen.  Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK vom 10.-12. März in München.

Denner, N., Viererbl, B. & Bartnik, C. (2020). Persönlich verantwortlich? Eine Inhaltsanalyse zur Verantwortungsattribution und Personalisierung in Pressemitteilungen von Organisationen in der Krise. Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK vom 10.-12. März in München.

Viererbl, B. & Koch, T. (2019). Once a journalist, not always a journalist? Causes and consequences of job changes from journalism to public relations. 9th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Viererbl, B., Koch, T., Beckert, J. & Denner, N. (2019). When rectifications backfire: Effects of denying statements regarding corporate rumors. V9th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Denner, N. & Viererbl, B. (2019). Effects of personalized political communication. How personalized statements in crisis communication affect recipients' perception of politicans and political institutions.  69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Beckert, J., Koch, T., Viererbl, B. & Schulz-Knappe, C. (2019). The persuasion paradox. How persuasion knowledge mediates disclosure effects in sponsored media content. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Beckert, J., Koch, T.,  Viererbl, B., Denner, N. & Peter, C. (2019). Is It All About Disclosure? Effects of Advertising Disclosure and Content Features in Native Advertising. 69th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Washington D.C., USA.

Viererbl, B., Koch, T., Germann, M. & Vogel, J. (2019). Die andere Seite des Schreibtisches  - Warum Journalisten in die PR wechseln und welche Konsequenzen das für ihr berufliches Selbstbild hat. 64. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) - Integration durch Kommunikation in digitalisierten Öffentlichkeiten. Münster.

Viererbl, B., Koch, T., Beckert, J. & Denner, N. (2019). Wenn die Richtigstellung schadet: Zur Wirkung dementierender Stellungnahmen im Kontext unternehmenskritischer Gerüchte. Tagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Mainz.

Beckert, J., Koch, T., Viererbl, B. & Schulz-Knappe, C. (2019). "Ach, wie gut, dass niemand weiß..."? Die paradoxe Rolle von Persuasionswissen als Mediator von Kennzeichnungseffekten in gesponserten Medieninhalten. Tagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Mainz.

Kepplinger, H.M. & Viererbl, B. (2018).Borderline Journalism - Why do journalists accept and justify questionable practices? A quantitative survey.  7th European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA). Lugano, Switzerland. 

Viererbl, B., Koch, T. & Denner, N. (2018). Torn between employees' and management's interests? A quantitative survey of employee magazines' editors. 7th European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA). Lugano, Switzerland. 

Denner, N., Viererbl, B. & Koch, T. (2018). A Matter for The Boss? How Personalized Communication Affects Recipients’ Perceptions of a Company During Corporate Crises.  68th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Prague, Czech Republic. 

Viererbl, B., Denner, N. Beckert, J. & Koch, T. (2017). Reine Chefsache? Ein Experiment zum Einfluss der Personalisierung und des Krisentyps auf das Unternehmensimage. Gemeinsame Tagung der DGPuK-Fachgruppen Werbekommunikation und Public Relations/Organisationskommunikation. Wien, Österreich.

Beckert, J., Koch, T., Viererbl, B., Denner, N. & Peter, C. (2017). Advertising in Disguise? Two Experimental Studies on the Effects of Native Advertising. Gemeinsame Tagung der DGPuK-Fachgruppen Werbekommunikation und Public Relations/Organisationskommunikation. Wien, Österreich.

Viererbl, B., Koch, T., Denner N. & Krämer, K. (2017). Too good to be true? Effects of two-sided messages and disclosure of sponsoring in product presentations on YouTube. 67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). San Diego, USA.

Denner, N., Viererbl, B., Beckert J. & Koch, T. (2017) A matter of timing? The interaction of argument position and disclosure of persuasive intent.  67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). San Diego, USA.

Viererbl, B. (2017). Unternehmensreaktionen auf beleidigende Beschwerden im Social Web – Die Wirkung verschiedener Antwortstrategien auf das wahrgenommene Image unbeteiligter Rezipienten. 62. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) – Vernetzung. Stabilität und Wandel gesellschaftlicher Kommunikation. Düsseldorf.

Denner, N., Viererbl, B., Himmelreich, S. & Koch, T. (2017). Unternehmensreaktionen auf journalistische Anfragen: Eine experimentelle Untersuchung zur Krisenprävention.  62. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) – Vernetzung. Stabilität und Wandel gesellschaftlicher Kommunikation. Düsseldorf.

Viererbl, B., Krämer, K., Denner, N. & Koch, T. (2017). Zu gut, um wahr zu sein? Eine experimentelle Studie zur Wirkung zweiseitiger Botschaften und der Kennzeichnung von Sponsoring bei YouTube-Produktvideos. Tagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Erfurt.

Viererbl, B., Koch, T., Denner, N. & Beckert, J. (2017). Eine Frage des Timings. Wie der Zeitpunkt der Kenntlichmachung persuasiver Absichten mit der Platzierung von Argumenten bei Native-Advertising-Artikeln interagiert. Tagung der Fachgruppe Rezeptions- und Wirkungsforschung der DGPuK. Erfurt.

Viererbl, B., Himmelreich S., & Koch, T. (2016). Organizational reactions to customer complaints in social media - an experimental study on the perception of uninvolved recipients. 6. European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA). Prague, Czech Republic.

Koch, T., Himmelreich, S., Viererbl, B. & Denner, N. (2016).  Corporate responses to journalistic interview requests on critical issues – an experimental study. 6. European Communication Conference of the European Communication Research and Education Association (ECREA). Prague, Czech Republic.

Einwiller, S., Viererbl, B. & Himmelreich, S. (2016). The Role of User-Generated-Criticism in Mainstream Media Coverage: How Journalists Cover Online Firestorms. Communicating With Power, 66th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Fukuoka, Japan.

Meier, A., Schemer, C., Viererbl, B., Busche, N., & Schmidt, S. (2016). Positive Konditionierung durch Zeitungsschlagzeilen reduziert negative implizite Vorurteile gegenüber Muslimen. 61. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) - 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland: Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin. Leipzig.

Viererbl, B., Einwiller, S. & Himmelreich, S. (2016). „Stürmische Zeiten“ – Eine Inhaltsanalyse der Medienberichterstattung über Shitstorms in deutschsprachigen Print- und Onlinemedien. 61. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK) - 100 Jahre Kommunikationswissenschaft in Deutschland: Von einem Spezialfach zur Integrationsdisziplin. Leipzig.